About

Mijn foto
21. Gek, gestoord, schieuwnierig, dromend, music-addicted, analyserend, stressend, blij, hardwerkend, snoepend, vervelend, schrijvend, dansend, gillend, springend,levend, etend, zingend, studerend, vredelievend, meestal gelukkig,(bijna)altijd gelijk. Maar vooral: in opleiding!

dinsdag 23 november 2010

Scream for culture! .. anyone?

De kranten stonden er bol van.
Afgelopen zaterdag was het de bedoeling dat 't Neude in Utrecht zwart zou staan van de mensen.
Heel Nederland kreeg de kans om zich te laten horen tegen de nieuwe bezuinigingsmaatregel.
Want ALLES wat betreft cultuur (behalve bioscoop- en circusbezoekjes) gaat onwijs duur worden.
Je gaat straks namelijk straks niet 6%, maar 19% over je concert-, festival en toneelvoorstellingkaartjes betalen.
Een leuke 2e of 3e date zit er dus niet meer in, we blijven straks liever op de bank liggen met een bak popcorn en 'The Notebook'..
Want romantisch met z'n tweetjes naar een concert wordt onbetaalbaar.. als je je bedenkt dat je je helemaal scheel gaat betalen aan belasting!
Misschien moeten we allemaal maar aan de Mastercard..


http://www.youtube.com/watch?v=LdfZFHZFCaA






Niet alleen op 't Neude, ook in Rijswijk, Almere, Culemborg en zo nog 70 steden en dorpen  werden schreeuwsessies georganiseerd.
Dit had voor heel wat ophef moeten zorgen bij ons kabinet, maar het heeft weinig opgeleverd.
In totaal werd het aantal schreeuwlelijkerds geschat op zo'n 100.000.
70 STEDEN, EN DAN 100.000?!
Kamaaaaan ik had toch écht beter verwacht.


Via FaceBook kreeg ik het berichtje van een vriendinnetje van mij dat de opkomst erg tegenviel.. En dat ze zeker wist dat jongeren écht harder kunnen schreeuwen dan 55+ers, waar het publiek vooral uit bestond.
Dit was helaas niet te bewijzen aangezien er bijna geen jongeren wáren.
Waar gaat het heen met de wereld, als we niet eens meer met z'n allen strijden voor cultuur in ons land?
Wat dan wel weer opvalt, is dat de cultuur in het bloed van kinderen en jongeren af is genomen, al is dit in het verleden al wel bewezen.
NEE, ik was er niet.. I had to work =( als ik het had geweten, was ik er SOWIESO bijgeweest ofcourse!


Want zijn jongeren niet de groep bevolking die het liefst herrie schoppen?
Bij de aankondiging een aantal weken geleden dat de kaarten van Lowlands 2011 nu al in de voorverkoop gaan om deze maatregel voor te zijn, stonden ze al buiten. Pinpas in de ene klauw, mobieltje met twitter in de andere klauw. Of er nog meer nu al kaarten gaan halen.
'Tuurlijk. Ga je lekker samen in een slaapzakkie voor de... laptop liggen.


Yeah sure, dan is de opkomst ineens wél massaal.
Want hey, jullie, ja jullie, jongeren: LL '12 zou weleens niet kunnen komen.
Sterker nog, straks bestaan er veel festivals helemaal niet meer!
Welke kutstudent heeft nou zoveel geld dat 'ie het nog daar aan uit wil geven?
We downleuden het wel heur!


MAAR, hoe nu verder?
Welke kleautvieaul gaat er trouwens nog naar het circus?
Waren we er niet allemaal achter dat al die wilde dieren niet meer wild zijn?
Dat ze überhaupt bijna niet meer in het wild te vinden zijn?
Dat ze gewoon keihard misbruikt worden achter die gezellig uitziende tralies?
We dwalen af..


Ik ga toevallig met goedelievefijne vriendin Lisa naar Wouter Hamel, in maart om precies te zijn.
Het lijkt nu een spotprijsje: 15 pleuro'tjes maar!
Daar zit nog de oude btw op. Dat wordt dan.. Best wel veel duurder!






Hoe kijken jullie ertegen aan?
Gaat het je aan 't hart of boeit het je totaal niet?


Comment, subscribe, I want to hear all your opinions.
De meesten krijg ik door twitter & facebook.. so let me know!


See y'all,
~Elise

4 opmerkingen:

  1. als het je zo aangaat, waarom was je er zelf niet dan? laat je mening daar dan blijken ipv zelf ook in je slaapzak achter je laptop een blog te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ik in m'n blog heb uitgelegd waarom ik er niet was!
    Ik wil alleen BOEIENDE reacties danku!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahhh respect voor deze blog (&loesje)!
    Ik beland na mijn studie in de cultuursector dus ben het ook helemaaal niet met deze nieuwe regelingen eens!

    Of. nouja.
    Eerst moet ik deze studie nog zien af te maken met mijn studievertraging (door de UU!) en de nieuwe regelingen hiervoor..

    pff.
    Misschien kan ik beter emigreren.

    BeantwoordenVerwijderen